Er valt heel wat te lezen en te vinden over een retourbeleid van een webwinkel, maar hoe zit het nou echt?
Je koopt wat online en bij het afrekenen betaal je wel of geen verzendkosten. Iedere webwinkel bepaald dat voor zichzelf en hier is geen goed of fout. Bij het afrekenen ga je meestal akkoord met de voorwaarden van de shop, anders kun je vaak niet verder. Hier moet ook het retourbeleid instaan Click Here. Vaak is dat niet een heel boekwerk en een kwestie van een alinea doorlezen om duidelijkheid te krijgen omtrent deze webwinkel.
Uiteraard doe je er sowieso goed aan om alle voorwaarden door te nemen. Zeker als het je eerste aankoop is bij deze shop! Dan is het nóg verstandiger om ook wat reviews van andere kopers te lezen, om zeker te weten dat deze webwinkel goed scoort op levering en klantenservice, de twee belangrijkste kernwaardes.
Anyway, terug naar het retourbeleid van de webwinkel. Hoe dit ook staat omschreven in de voorwaarden, er is altijd nog een wettelijk bepaald beleid waarin staat dat iedere aankoop (uitgezonderd maatwerk e.d. aankopen) binnen 14 dagen geretourneerd mag worden, zonder opgaaf van reden. De kosten voor de “heenreis” dus om het pakket bij jou te krijgen, worden daarbij ook vergoed. Dus, het gehele aankoopbedrag moet worden teruggestort door de webwinkel.
Heb je op de heenreis verzendkosten betaald, dan krijg je die ook terug. Heb je die niet betaald, dan krijg je die ook niet terug.
Om het pakket weer bij de webwinkel te krijgen maak je natuurlijk ook kosten. Ondanks dat heel veel shops de consument hierin tegemoet komen, zijn zij dit niet verplicht. Dit deel van de kosten dien je dus soms zelf te betalen.
Zo simpel!
Volgens de Telegraaf gebeurt het niet altijd zoals het hoort. Doe hier je voordeel mee en laat zien dat je op de hoogte bent! Wees een expert met jouw webwinkel ?