Allereerst, wat een leuke vraag! Want denk maar niet dat alle ondernermers meteen al een – goed – plan hebben wanneer zij zelf geen webshopbestellingen meer in hoeven te pakken! Je zult deze vraag misschien lezen als een ‘DUH’ momentje omdat je heel goed weet hoe je dag, je week, je kwartaal eruit gaat zien wanneer je geen webshopbestellingen meer inpakt. Maar is dat echt zo? Of is het een vaag plan of misschien gevoel? Hier een aantal mooie tips om je dagen zonder webshopbestellingen door te brengen!
Waarom een plan? Laten we eerlijk zijn, zo’n ritme wat mede wordt bepaald door webshopbestellingen is HEERLIJK! Je hoeft er niet bij na te denken, je hebt bestellingen vanuit je webshop en die moeten allemaal ingepakt. Punt. Om deze bestellingen allemaal in te pakken, moeten er ook een aantal andere dingen gebeuren. Ook die werkzaamheden móeten. Denk aan nieuwe voorraad verwerken, nieuwe voorraad bestellen, verzendlabels maken, je voorraad verpakkingsmateriaal bijhouden, statussen in de webshop veranderen, en ga maar door. Een groot deel van je dag wordt bepaald en gestuurd door de webshopbestellingen.
Als deze handelingen wegvallen, wat ga je dan doen? Natuurlijk weet je dit in grote lijnen en misschien een beetje vaag op de achtergrond, maar het is misschien wel nét te vaag om daadwerkelijk je webshopbestellingen uit handen te geven. Laten we het concreter maken!
Hier bij Sipack hebben wij in de afgelopen 10 jaar honderden webshops hun werkritme zien veranderen. De één succesvol de ander minder. De een, blij om digitaal te kunnen gaan ondernemen, de ander raakt feeling met de producten kwijt. Wij zien wat over het algemeen werkt en welke webshop een vliegende (door)start maken in het aantal webshopbestellingen.
“De enige gedachte die nu belangrijk is op gebied van webshopbestellingen = ‘Hoe krijg ik er meer!’ ;)”
1. Eerst even rust!
Wanneer je je webshopbestellingen aan ons over gaat laten, is dat een heel project opzich. Daar heb je tijd, aandacht en energie voor nodig. Na het leveren van al je mooie producten en de start bij Sipack zal je waarschijnlijk ook even rust kunnen gebruiken! Plan daarom na de overdracht van je webshopbestellingen rust in en geef dat een tijdkader. Herpakken is de sleutel in succes! Zodra je vakantie voorbij is kun je fris aan de slag met een nieuwe – en andere – werkweek!
2. Maak een planning voor je werkweek in grote lijnen
De webshopbestellingen zijn in goede handen en daar heb je geen omkijken naar. En als er ook maar ergens twijfel is aan onze kant, nemen wij contact met je op. De enige gedachte die nu belangrijk is op gebied van webshopbestellingen = ‘Hoe krijg ik er meer!’ 😉 Laat hier alles vloeien, stromen, binnenkomen en schrijf dit op. Oké waar begin je? Je wil een aantal zaken sowieso dagelijks, wekelijks, maandelijks de agenda laten passeren, dus begin daar mee. Bijvoorbeeld:
Bijvoorbeeld dagelijks: De klantenservice bijhouden, videocontent maken, productontwerp, ideeën verzamelen, drie doelen voor de week noteren.
Bijvoorbeeld wekelijks: Twee blogonderwerpen noteren, twee video’s maken voor socials, werken aan ideeën, je doelen afwerken.
Bijvoorbeeld maandelijks: Contact en bestellen bij de leverancier, 4 blogs schrijven, netwerkmomenten noteren, nieuw product ontwerp afronden, nieuwsbrief sturen
Bijvoorbeeld ieder kwartaal: Fotoshoot plannen en organiseren, 1 event of andere netwergelegenheid bezoeken, cijfers analyseren, werkritme evalueren.
3. Ga daarna de diepte in
Je kunt altijd blijven verbeteren en nu je geen webshopbestellingen meer inpakt, kun je aan verbeteringen ontzettend veel aandacht besteden. Denk aan de klantenservice, hoe doe je die nu en is dit haalbaar wanneer je verdubbeld. verdriedubbeld of misschien vervierdubbeld (geloof ons, dit zien wij gebeuren). Is deze service passend bij de fase van je webshop of kun je hierin gaan verbeteren?
Maak per onderdeel notities wat je voor de toekomst graag zou willen en welke ideeën je daarbij hebt. Noteer ze! Dan ben je meteen dagelijks ideeën aan het verzamelen. Eens per week kun je de verzamelde punten serieuzer gaan bekijken en verder gaan uitwerken. Dit hoeft niet in een keer af, laat dit wekelijks terugkomen en werk hier wekelijks of maandelijks aan door.
4. Schaaf bij en pas aan
Omdat je ritme niet meer wordt bepaald door de ongoing webshopbestellingen zul je dit uit jezelf moeten halen. Dit kan wennen zijn en geef dit tijd! Tijd en een kans om te evalueren naar een situatie die voor jou werkt. Laat die ook meebewegen met de fases waar je zelf en ook je webshop op dat moment in zit. Dit schommelt en dat is normaal! Het is daarom belangrijk om dit goed aan te blijven voelen.
5. Kan dan niks spontaan?
Zeker wel!! Graag zelfs, want ook daar zien wij veel successen! Het sleutelwoord is herpakken! Want op het moment dat je 4 blogs wil gaan schrijven en je hebt tussendoor alle 4 al klaargezet, hoe heerlijk dat je dat dan hebt afgerond! Maar wat je vooral wil voorkomen, is dat je bij minder tijd, inspiratie, energie, dit maandelijks niet meer oppakt en je dan de maand start zonder blogs. Je spontaniteit heeft je geholpen in de maand ervoor en deze maand is dat niet het geval. Zorg in dat geval dat je je herpakt en je aan je eerdere planning houdt. Merk je dat je vaak afwijkt van je planning? Pas je planning aan <3
Hopelijk heb je met deze voorbeelden inspiratie opgedaan om een heel nieuwe werkwijze voor jezelf in te bouwen. Een werkwijze waar tijd en aandacht is voor alles wat op de agenda staat. En wie dan de webshopbestellingen inpakt? Wij natuurlijk! Neem contact met ons op voor meer informatie.
Meer weten over marketing en hoe je dit succesvol kunt inbouwen? Volg Mrs e-commerce!