Opslag is een groot onderdeel van je webshop. We hebben al eerder geschreven over hoe meer ruimte je werk – en je hoofd – meer rust brengt. Opslag is hier een mooie verlenging van! Hoe efficiënter je je producten opslaat, hoe overzichtelijker je kunt orderpicker én hoe sneller je kunt werken.
1. Hoe doen andere Fulfilmentpartijen dit?
Goeie vraag! Om te kunnen weten dat Sipack een bijzondere manier van opslag biedt, is het ook belangrijk om te weten wat gemiddeld de standaard is. Wij kennen vele concullega’s en weten daarom ook de meest gebruikelijke manier van werken. En dat is:
Iedere SKU (<– weten wat dit is? Leestip!) krijgt een unieke locatie in het magazijn.
Dit betekent dat een product gekoppeld wordt aan een barcode op een plank in het magazijn. Zodra dat product wordt besteld, kun je aan de slag! Je loopt/rijdt/skeelert/fietst (;)) naar de locatie van het product en daar kun je eigenlijk blind pakken wat daar ligt. Het is namelijk bij vele concullega’s zo dat op deze locatie maar 1 SKU kan liggen. Dit snappen wij heel goed en dat is ook hard nodig wanneer je met een grote partij gaat samenwerken.
2. Hoe doet Sipack dit dan?
Bij Sipack zijn de looproutes kort en is het magazijn relatief klein. Wij hebben net als jij de ruimte nodig en willen deze zo efficient mogelijk benutten. Opslag bij Sipack is daarom in vele gevallen ook maatwerk! Denk aan hele kleine bakjes voor onze sieradenklanten, zoals deze:
En er zijn zelfs nog kleinere bakjes beschikbaar voor de allerkleinste items zoals edelsteentjes! Voor deze kleine items werken wij hetzelfde als de groote spelers. 1 SKU mag in 1 bakje liggen waardoor we zo blind een productje uit dit bakje kunnen pakken en het altijd klopt!
Hoe weten we dat het klopt? Nadat wij het product uit de opslag hebben gepakt, scannen wij deze met de handscanner en dan wordt ons scherm groen! Doen we het niet goed? Dan wordt het scherm rood 🙂
3. Oké maar wanneer wijkt de manier van opslag dan wel af?
Dat gebeurt bij de grotere ‘planklocaties’! Iedere plank in het magazijn heeft locaties. De ene plank heeft 1 locaties, de andere 3, 4, 5 of 8. Het magazijn biedt meerdere soorten opslag om op deze manier jouw producten op te kunnen slaan. Én daar maken wij een groot verschil! Wij kunnen namelijk meerdere SKU’s kwijt op een enkele planklocatie. Wij zijn gewend om niet blind te orderpicken, maar een keuze te maken bij het orderpicken. Daarom kijken wij ook altijd naar wat de ontvanger heeft besteld, zodat we de juiste keuze snel maken!
4. Hoe weet je dan waar je heen moet lopen?
Ook een goeie vraag met zoveel opslag heb je natuurlijk iets nodig om te weten waar je naartoe moet. En dat doen wij aan de hand van picklijsten! Wanneer de ontvanger een bestelling plaatst van producten die op voorraad zijn, genereert ons systeem direct een picklijst. En een picklijst bevat alle informatie die wij nodig hebben!
Met een picklijst in de hand en gewapend met een barcodescanner lopen wij naar de juiste locatie. We lezen in de omschrijving welk product er is besteld en pakken bij deze locatie het juiste product uit de opslag. Dit product scannen wij met de handscanner en als deze groen kleurt dan hebben wij ons werk als orderpicker goed gedaan!
Toch kan een foutje er zomaar insluipen en daarom hebben wij nog een dubbele controle bij de inpaktafel. De producten worder per orderpickbakje opnieuw gecontroleerd om te voorkomen dat het product ná het orderpicken bij de verkeerde bestelling is beland. Op deze manier heeft Sipack een gemiddelde foutmarge van 0,2 % en een heel net magazijn.
Meer weten over opslag bij Sipack? Neem contact met ons op! En wist je dat je bij een samenwerking ook meteen een lidmaatschap bij Webwinkelkeur cadeau krijgt? Zo helpen we elkaar groeien! Si you soon?