De veranderingen in de afgelopen 10+ jaar bij Sipack zien wij heel sterk. Één van mooie onderdelen die wij hebben zien veranderen is het stukje “webshop koppelen”. Dit doe je met een WMS syteem, een Warehouse Management Systeem –> Wat zegt wiki hierover?
Webshop koppelen, vroeger:
Vroeger, en dan hebben we het over 2013 tot en met 2016, moesten wij alles zo’n beetje uit de kast trekken om de potentiële klant ervan te overtuigen dat een webshop koppelen niet persé nodig was. Want hey! Wij kunnen toch ook wat jij kan? Inloggen op de backend van de webshop om op die manier alle bestellingen te verzamelen, uit te printen en vervolgens te gaan orderpicken en inpakken. Waarom zouden we daarvoor een webshop koppelen aan een fancy – duur – systeem?
Verzendlabels maken?
En daarbij, de verzendlabels konden wij toch ook prima vanuit jouw backend printen? Geen enkel probleem, wij waren immers meester in het copy/pasten van adressen! Pfff, wie heeft het over een webshop koppelen? En de status van de bestelling? Ah joh, die wijzigen wij ook wel even handmatig in de backend, als we toch bezig zijn!
Nieuwe voorraad?
Nieuwe voorraad? Dat schreven wij allemaal op een blaadje bij de uitpaktafel en achter de computer gingen wij alles – één voor één – opboeken in de backend van de klant. een Webshop koppelen aan een fancy en duur systeem? Waarom zouden we dat doen? Wat jij kunt, kunnen wij ook!
Maar goed, 4 webshops werden 10 webshops, 10 webshops werden 15 webshops, 15 werd 25, 25 werd werd 70, en ga maar door! Alle bestellingen bijhouden van deze prachtige webshops was GEEN doen! En dan nog maar te zwijgen over het “op-oog” orderpicken! Wij zochten ons een breuk en de tijd was onze grootste vijand. Na ongeveer 10 webshops waren we er wel achter, we moeten de webshop koppelen aan een fancy – duur – systeem. Alle tijd bij elkaar opgeteld, bleek dit systeem verre van “duur”. Natuurlijk bleef het veel geld voor ons destijds kleine Sipack, maar het gaf ons ook kansen en tijd! Waarom?
1: je webshop koppelen geeft een continue orderstroom
Na het koppelen, komen alle bestellingen direct binnen en in de meeste koppelingen kun je aangeven dat je deze automatisch geprint wilt hebben. Je kunt dus af en toe naar je printer lopen voor nieuwe bestellingen waardoor je geen piekmomenten meer hebt op de dag omdat je al even niet in de backoffice hebt gekeken! Je kunt de hele dag door orderpicken zodra er bestellingen zijn en dat geeft je een veel rustigere planning gedurende de dag.
2: je webshop koppelen geeft ook rust bij binnenkomende goederen
Alle barcodes van de producten kun je toevoegen in de koppeling. Hierdoor werken deze barcodes ook écht met je barcodescanner! Je kunt tijdens het uitpakken van de producten de items scannen en daarmee automatisch toevoegen aan je voorraad ín de webshop! Superhandig! Je voorraad is direct beschikbaar om te verkopen. Heb je backorders voor deze items? Goed nieuws, want –> punt 3
3: je webshop koppelen zorgt ervoor dat de backorders goed geprioriteerd worden
“Oké, ik heb nu 50 stuks binnengekregen en er zijn nog 10 bestellingen die deze nog nageleverd moeten krijgen. Ik boek er nu dus 40 op en stuur de andere 10 naar de openstaande bestellingen. Alleen geeft de voorraad nu 30 aan, maar ik heb er toch echt nog 40” <– herkenbaar? Het gestoei met de voorraad is een veelvoorkomend struikelblok. Je kunt hier echt een brain-error van krijgen. Wanneer je de webshop koppelt aan een fancy systeem kun je daar precies het aantal in verwerken wat binnen is gekomen en vervolgens kent dit systeem de juiste voorraad toe aan de juiste bestelling én op de juiste volgorde. No-brainer!
4: je webshop koppelen voorkomt allerlei administratieve handelingen
Statussen van de bestellingen pas je natuurlijk allemaal handmatig aan. nadat je de status van bijvoorbeeld “processing” naar “Complete” of “fulfilled” hebt gezet, zal er waarschijnlijk een e-mail naar de ontvanger gaan, wat wij ook sterk adviseren. Maar het is wel werk! Je maakt een zending aan via je backend met hopelijk een goede plugin, waardoor je niet hoeft te kopiëren/plakken. Maar nog, je moet weer inloggen om een handeling te verrichten in de backend, terwijl je staat in te pakken.
Na het printen van het label zet je ook de bestelling op de afgehandelde status. Met een koppeling, gaat dit allemaal vanzelf! Zodra je klaar bent met orderpicken maakt het systeem een verzendlabel voor ons aan die automatisch uit de labelprinter komt rollen én de bestelling krijgt de afgehandelde status. Heerlijk!
Zo zie je maar dat je – heel – veel tijd kunt winnen bij het koppelen van je webshop. Tijd én een minder foutgevoelig proces <3. Meer weten over onze werkwijze? Neem contact op!