Webshop beginnen? Heb je een winkeltje in de buurt en zoek je bijvoorbeeld naar de mogelijkheid om extra afzet te creëren? Dan is een webshop een term van de laatste jaren, die al gauw als een aantrekkelijke optie klinkt. Maar hoe doe je dat eigenlijk, een webshop openen, en wat komt daar allemaal bij kijken? In de komende serie nemen we je mee!
‘Open gewoon een webshop!’, een zin die je misschien al veel te vaak gehoord hebt. Je bent ondernemer of heb in ieder geval een idee om te ondernemen en een webshop is al gauw een aantrekkelijke optie: de opstartkosten zijn laag, winkelpersoneel is niet nodig en je kunt je online winkel vanuit huis beheren. Leuk, maar wat we willen zien zijn cijfers en feiten: hoe staat de branche ervoor?
1. De online bestedingen blijven stijgen.
Volgens de laatste cijfers van de Thuiswinkel Monitor blijven de online bestedingen stijgen. In het eerste halfjaar van 2016 werd er ruim 17% meer besteed dan in het eerste halfjaar van 2015: 9,53 miljard tegenover 8,13 miljard het jaar daarvoor. Aangezien de groei nog lang niet voorbij is, betekent het dat er nog genoeg te verdienen valt als je een webshop begint.
- Grote spelers gaan failliet.Vroeger vond je alles wat je nodig had in de winkelstraat in de stad, maar door een flink aantal faillissementen is diezelfde straat er heel anders uit komen te zien. Denk bijvoorbeeld aan de V&D, maar ook aan een Invito. Online profiteren van het verdwijnen van deze winkels is mogelijk!
3. Meer ouderen vinden de weg naar het internet
Waar halverwege 2015 ongeveer 58% van de 65+’ers online een dienst of product via het internet heeft aangeschaft, is dit halverwege 2016 gestegen naar 64%. Online is voor deze doelgroep niet langer eng en onveilig, maar een extra kanaal waarin het vertrouwen flink is gestegen.
“Webshop beginnen: Volgens de laatste cijfers van de Thuiswinkel Monitor blijven de online bestedingen stijgen.”
Zoals je ziet liggen er een hoop mogelijkheden om een webshop te beginnen, waarbij het niet uitmaakt of je een winkel of slechts nog een idee hebt. Wat het belangrijkst is, is het zien van de kansen die er liggen. Volgende week nemen we je mee in de praktische uitvoering: wat moet er zoal gebeuren voor je je eigen webshop kan beginnen?