Schade en vermissing zijn zaken waar je als webshop niet mee te koop wilt lopen. Je klanten vertrouwen je hun geld toe en jij belooft ze het product binnen enkele dagen te vervoeren. Als dat pakketje vervolgens niet heel of zelfs helemaal niet aankomt, is dat een deuk in het vertrouwen van je klant. Een deuk, die je niet gemakkelijk weer wegpoetst. Hoe je er alles aan kunt doen om dit te voorkomen en hoe je je pakket veilig verzendt, lees je hieronder.
Een correct verzendlabel
Hoewel dit misschien als een inkoppertje klinkt, is dit eerste onderdeel een cruciale factor waar nog veel fouten worden gemaakt. Een verzendlabel is het label dat alle klantgegevens bevat: onder andere zijn naam en adres. Controleer dus altijd op volledigheid en juistheid, maar denk bijvoorbeeld ook aan de bedrijfsnaam bij een zakelijke bestelling. Daarnaast is het altijd beter om méér dan minder informatie op je label te zetten. Houd natuurlijk wel rekening met de privacy gevoeligheid, een pasfoto is wat overdreven ;-). Plak dit label op de grootste zijde van het pakket, waarna je vervoerder alle info heeft om het pakket veilig te verzenden.
Traceerbaarheid
Bijna alle vervoerders maken tegenwoordig gebruik van een track&trace-systeem; erg handig voor je klant, maar ook voor jou. Met dit systeem zie je precies waar het pakketje is en kun je met mogelijke vertragingen je klant op de hoogte stellen.
“Vervoeren met een correct verzendlabel, Hoewel dit misschien als een inkoppertje klinkt, is dit eerste onderdeel een cruciale factor”
Verpakking
Vervoeren blijft een klus die zorgvuldigheid vereist, maar omdat het nou eenmaal door mensen wordt gedaan, kan er altijd iets misgaan. Iets kan stoten, omvallen of kreuken door de sorteerband, kuilen in de weg of een foutje van de chauffeur. Om dit te voorkomen en je pakket veilig te verzenden is het noodzaak om je pakket te voorzien van een goede verpakking. Hier is geen standaard voor: ieder product vraagt zijn eigen aanpak.
Natuurlijk kan het ondanks deze voorbereiding tóch voorkomen dat er iets gebeurd. Wees in dat geval voorbereid: zorg voor een goede interne policy zodat je weet hoe je de klant kan compenseren. Dit kan het verschil zijn tussen een terugkerende klant die een positieve review over je schrijft of een negatieve klant die verhalen over je verspreidt, die je eigenlijk had kunnen voorkomen!
Mocht je het uit handen willen geven en zorgen dat alles gewoon goed geregeld is, mag je ons natuurlijk altijd even bellen. Wij bieden de beste oplossingen op het gebied van verpakkingen, opslag en het veilig verzenden van je pakket.