Onderscheiden: Waar blinkt jouw onderneming in uit? – Sipack Surprising People

onderscheiden

Onderscheiden: Waar blinkt jouw onderneming in uit?

 

Ieder bedrijf heeft zijn eigen sterke punten, net als jij dat als ervaren webshopeigenaar dat hebt. Echter is het belangrijk om te weten wat je sterke punt is en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van je concurrenten. Dan weet je immers goed hoe jij je kan onderscheiden! Treacy en Wiersema, twee ervaren marketeers, hebben er een model voor bedacht waar we je in deze blog meer over vertellen!

 

De zogenaamde waardestrategieën van Treacy en Wiersema vertellen je precies waar jij je in onderscheidt, of je in kan onderscheiden. Je kunt namelijk gemakkelijk bepalen waar je concurrenten zich bevinden – en waar er voor jou dus kansen liggen. Het model bestaat uit de volgende drie strategieën:

 

  • Operational Excellence: Hanteer je deze strategie, dan betekent het dat je je productieproces ontzettend goed op orde hebt! Je produceert in grote getalen, je hebt je logistiek goed op orde of je werkt erg efficiënt. Het resultaat is vaak een lage prijs. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan RyanAir.
  • Product Leadership: Kies je voor deze strategie? Dan zorg je ervoor dat je het állerbeste product hebt dat er te krijgen valt. Innovatie is een van de belangrijkste pijlers van het bedrijf en vaak resulteert dit in een hogere prijs. Voorbeeldje? Apple!
  • Customer Intimacy: Bij de derde en laatste strategie draait alles om een uitstekende klantrelatie. Wordt dit je keuze, dan geloof je niet in een eenmalige transactie maar in langdurige, trouwe relaties. Coolblue probeert zich hierin te onderscheiden.

 

Voorwaarde volgens Treacy en Wiersema is wel dat er van alle drie iets aanwezig moet zijn. Als je van alle drie niet voldoet aan het drempelniveau, dan kun je in hun optiek niet slagen op de markt. Kortom: je kunt je niet onderscheiden met een fantastisch product en vervolgens de andere twee onderdelen laten varen.

 

Onderscheiden: “Je kunt namelijk gemakkelijk bepalen waar je concurrenten zich bevinden – en waar er voor jou dus kansen liggen. Het model bestaat uit de volgende drie strategieën”

 

Op welk gebied vind jij dat je je kunt onderscheiden? We zijn erg benieuwd. Als Sipack proberen wij bij te dragen aan twee van de drie onderdelen. Op het gebied van Operational Excellence willen wij je producten snel, goed en secuur verzenden. Daarnaast willen we qua Customer Intimacy zorgen voor een WOW! bij je klant, bij ieder pakketje dat hij of zij ontvangt. Wil jij excelleren in je branche? Kom eens langs op ons kantoor in Heemskerk!

 

Deel dit bericht