Korting geven, als je nog wat voorraad overhebt of je extra verkoop wilt genereren klinkt het al gauw als een aantrekkelijke optie. In deze blog geven we je echter vijf redenen waarom je juist géén korting moet geven. Want geloof ons: het is echt niet altijd de beste oplossing!
- Bedrijfsgroei
De allereerste reden: korting geven betekent minder marge op je producten. Minder marge op je producten betekent dat er minder geld binnenkomt dat je kan investeren. Hierdoor kom je nauwelijks verder met je bedrijf.
- Prijs is niet de reden
Vaak is de prijs niet de reden waarom mensen bij je webshop kopen. Je kan dan wel korting geven, maar dat kan betekenen dat mensen alsnog niet over de streep gaan. Soms komen je klanten namelijk voor je goede service, je uitgebreide beschrijvingen of je retourregeling. Zoek dat uit, en je weet waar je extra op in kan zetten!
- Trots
Als fulltime webshop-ondernemer ben je trots op je producten. Door die trots sta je 100% achter je producten en dus ook achter de prijs waarvoor je ze te koop zet. Geef je vaak en veel korting op je producten, dan zeg je eigenlijk dat je de producten eerder voor een te hoge prijs hebt aangeboden. Risico: het vertrouwen hobbelt achteruit én mensen gaan wachten op je kortingsacties.
- Je bent geen stunter
Als je geen prijsstunter bent, hoef je je ook niet zo te profileren. De kracht van de prijsstunter is de prijs en dat is niet jouw kracht. Je kunt dus wel mee gaan in die prijzen, maar dat houd je op de lange termijn niet vol.
- What’s in it for you?
Je kunt wel korting geven, maar dan moet je er ook iets voor terugkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan een inschrijving voor je nieuwsbrief of een aangedragen kennis. Dan heeft de klant er iets aan, maar jij ook!
Korting geven: “Als je geen prijsstunter bent, hoef je je ook niet zo te profileren. De kracht van de prijsstunter is de prijs en dat is niet jouw kracht.”
Natuurlijk kun je het in soms niet vermijden om korting te geven. Denk bijvoorbeeld aan een oude collectie die alleen maar opslagkosten oplevert, of als je met trendgevoelige producten werkt. Toch hopen wij dat het bij sporadische acties blijft, en dat het geen permanent beleid wordt. Als onderscheidende webshop ben je namelijk veel leuker voor je klant!
Wil je weten hoe Sipack kan bijdragen aan je onderscheidende vermogen? Bel ons eens op of kom eens langs!