Minder bestellingen? Gaan we het daar echt over hebben? Ja! Want (!) ik hoor om mij heen allerlei geluiden dat we bang zijn voor procentueel minder bestellingen in de komende feestmaanden als dat we gewend zijn in voorgaande jaren. En wat doe ik dan? Precies, ik ging op onderzoek.
Wat heb ik gedaan?
Ik ben naar hét Webshop Groei Event van Mrs. e-commerce geweest en ik heb daar – ontzettend gelachen – veel geleerd! En wat ik heb geleerd, deel ik graag met jou 🙂 En geloof mij, Stefanie weet waar ze het over heeft, en duidelijker kan het haast niet uitgelegd worden. Ik citeer “Mensen gaan écht niet stoppen met cadeautjes kopen voor onder de boom, je moet voorkomen dat ze niet bij jou kopen door niet zichtbaar te zijn’. Ik ga hier zo dieper op in.
Intussen heb ik ook gesproken met concullega’s en het is duidelijk rustiger dan anders. 80% tot 90% van de klanten heeft nu minder bestellingen dan voorgaande jaren. Het is dus in die zin een terechte zorg. Dit betekent níet dat je bij de pakken neer moet gaan zitten en dat is nu júist wat wij mensen geneigd zijn te doen wanneer er een crisis is of dreigt te komen. Hierdoor roep je eigenlijk de ‘minder bestellingen’ op je af! Het feit dat je nú minder bestellingen hebt dan je gewend bent betekent allerminst dat dat zo blijft in december! Laat ik direct met dit punt starten, investeer juist nú
- Blijf investeren! Investeren kan natuurlijk in vele vormen, zoals onder andere met tijd, met creativiteit, met energie en natuurlijk met geld. Maar die laatste hoeft echt niet altijd! En als ik zeg dat wij mensen geneigd zijn te stoppen met investeren in tijden van een (dreigende) crisis, dan heb ik het over alle vormen van investeren. Daar tegenover staat dat we ook snel geneigd zijn om juist meer te investeren wanneer het goed gaat. En dat is helemaal niet zo slim.
Veel beter is het om een gecontinueerd plan door te voeren en stabiel te zijn in de mate van investeren. Met andere woorden, bouw door! Want al ben je een BNér of voor mijn part de koninging (gek op Maxima!), íedereen, maar dan ook echt íedereen moet zichtbaar blijven. Ben je minder zichtbaar, dan krijg je minder bestellingen, punt. Investeer je tijd, je energie, je budget, alles zoals je dat ook zou doen als er géén crisis zou zijn. Je zult zien dat het oplevert! - Gewoon doen! Één van mijn favoriete quotes is van Mark Twain: “Continuous improvement is better than delayed perfection”. Met andere woorden, wacht niet met actie tot iets perfect is, maar doe het en doe het nu! Maak geen drempel, verzin geen beren, ga in de actie. Jij hebt een fantastisch product en de doelgroep is groot genoeg. Dus wacht niet tot je een betere foto hebt, een beter filmpje, een nieuwe fotolamp, beter daglicht, meer inspiratie of WAT dan ook. DOE het en ga in de actie. En natuurlijk kun je jezelf blijven verbeteren, maar zorg ervoor dat je niet wacht tot je beter bent, het beter weet, het beter op orde hebt. Doen.
- TikTok! Hemel, daar heb je mij hoor met mijn 40+. Oké eerlijk is eerlijk, TikTok is niet mijn ding en in dit geval ben ik blij dat ik een dienst verleen en geen product verkoop. Maaaaaar (!) voor jou werkt Tiktok als een trein. Het is allang geen kanaal meer voor de piepjongeren, wat nog wel eens gedacht wordt. Heel flauw, maar zit je niet op Tiktok heb je minder bestellingen. Ook jouw doelgroep bevindt zich waarschijnlijk op TikTok. En wat willen ze daar van jou zien? Heel simpel, een filmpje van jouw werk. Een filmpje dat je ontwerpt of dat je onderweg bent naar je leukste leverancier, een filmpje van het inpakken van bestellingen, tape die afscheurt, het extraatje die meegaat in het pakket, een filmpje van het handgeschreven kaartje, of juist een filmpje waar je een doos uitakt. En wij kunnen je natuurlijk helpen aan zo’n filmpje! Wil je hier meer over weten en voorkomen dat je straks minder bestellingen hebt? Mail mij! Via verkoop@sipack.nl en ik bespreek met jou je wensen!
- Bloggen! Hoe kunnen we ook zonder? 😉 Ik weet natuurlijk dat bloggen ongelooflijk belangrijk is en dat je dit moet blijven doen. Dit werd ook weer goed duidelijk gemaakt door Stefanie en nu snap ik het nóg beter. Want, wat gebeurd er met een blog? Die wordt op korte termijn snel opgepakt door bijvoorbeeld google, MITS je inspeelt op een vraag die jouw doelgroep stelt. Dit is exact wat ik met deze blog ook aan het doen ben. Ik wil gevonden worden op de vraag, ‘waarom heb ik minder bestellingen?’ om op deze manier zichtbaar te worden voor webshops die zich hier zorgen om maken. Want hén wil ik helpen! En kennen zij Sipack nog niet, dan wil ik dat natuurlijk ook veranderen en Sipack introduceren.
Deze tactiek zou jij ook moeten toepassen! Zeker nu de feestdagen voor de deur staan, want Google laat een blog vaak zien op dit soort vragen die jouw klanten stellen. Zij stellen een vraag, jij geeft de antwoorden en POEF je blog wordt getoond. Ga brainstormen over de vragen en klim in de pen!
Hierdoor werkt een blog dus supergoed voor je vindbaarheid én op korte termijn. Geef het ongeveer 2 a 3 weken en je zult resultaat zien! Schrijf daarom NU je blog over de feestdagen want het is al bijna november. Haak in op Singlesday, Sintremaarten, Black Friday, Sinterklaas, Kerst, noem maar op. Bedenk de vraag die jouw doelgroep zou stellen en geef daar antwoord op. Ook hier zul je zien dat je gevonden gaat worden en je geen zorgen hoeft te maken over minder bestellingen. Zorg maar dat je klaar bent voor deze groei!
Wil je weten hoe Sipack jou kan helpen in deze groei? Sipack is het allerleukste en het meest betrokken fulfilmentbedrijf die je gaat ontmoeten. Onze klanten zijn voor ons collega’s en wij stemmen samen af wat er belangrijk is voor jou. Neem vrijblijvend contact met ons op!
Zo pakken wij alle pakketten in jouw huisstijl in en zorgen we voor de fantastische klantbeleving bij de ontvangers uit jouw naam.
Groetjes,
Simone