Inpakken kan inderdaad bijna iedereen! Als je een webshop hebt, kom je er heel snel achter dat het inpakken van bestellingen met flink veel aandacht dient te gebeuren. Heel veel mensen kunnen het, maar laten we vooral duidelijk zijn, inpakken wordt nog heel vaak onderschat. Waarom is dit?
Punt 1. Omdat het inpakken van bestellingen bij de ontvanger vrijwel altijd goed gaat!
De ontvanger heeft zelf waarschijnlijk niet zo vaak een verkeerde bestelling ontvangen. Het inpakken van bestellingen gaat natuurlijk ook voor 99,8% goed en dat betekent dat de ontvanger zelf weinig tot geen last ervaart van verkeerde bestellingen. Dit betekent niet dat het simpel werk is wat iedereen kan, dit betekent dat het inpakken van bestellingen MEGA secuur gedaan wordt! Logisch, want je krijgt als webshop vaak één kans om de ontvanger echt blij te maken. Het inpakken van webshopbestellingen moet daarom goed, secuur en met flink veel aandacht gebeuren. Je ontvanger gaat dit voelen, zeker weten!
Punt 2. Tijdens het inpakken wordt zo’n bestelling toch voorgekauwd?
Je ziet precies wat de ontvanger heeft besteld en wat je mag gaan inpakken. Klopt! Je ziet inderdaad de bestelling en samen met deze bestelling zie je er tientallen meer! Als je als webshop nog niet werkt met een geavanceerd order- én voorraadsysteem, ook wel genoemd Warehouse Management System = WMS, dan heb je het vaak te doen met een A-4tje waarop staat wat er is besteld en waar dit geleverd mag worden. Je gaat orderpicken en inpakken aan de hand van dit papiertje en je weet uit je hoofd waar de producten liggen. Je werkt foutloos, je weet het bijna zeker! Én toch heb je misschien een ander kleurtje gepakt, een andere maat of heb je per ongeluk het product van ontvanger X tijdens het inpakken toegevoegd aan het pakket van ontvanger Y. Dit is niet omdat het beroep inpakken te hoog gegrepen is voor je, dit is omdat je tijdens het inpakken 100% je hoofd erbij moet houden. En laat dat nou iets zijn wat de meeste van ons prima kunnen, alleen dan wel tijdelijk! Vrijwel niemand kan dit uren achter elkaar voor de volle 100%. En daarbij hebben ondernemers vaak nét even een korter concentratieboogje dan gemiddeld. Logisch dat het inpakken dan door de ogen van ontvangers kan worden onderschat.
Punt 3. Je hebt toch alles bij de hand om een bestelling in te pakken?
Tuuuuuuurlijk! We werken allemaal lean en clean en alle materialen hebben we bij de hand, precies op het moment dat we ze nodig hebben. Oké en nu eerlijk 😉 Het op voorraad houden van producten is een sport op zichzelf. De juiste voorraad voor de verkoop zodat je ook echt iedereen blij kan maken bij het inpakken van bestellingen, betekent dat je voldoende voorraad moet hebben om in te kunnen pakken! Naast de producten zelf heb je ook nog veel, heel veel, andere materialen nodig. Denk maar eens aan de dozen waarmee je gaat inpakken, het vloeitje wat je er met liefde omheen slaat, het handgeschreven kaartje die in de doos gaat, het stickertje waarmee je het vloeitje sluit, rollen tape, mesjes, pennen, postzakken, postkarren, een ruime inpaktafel, inpakpapier, en ga maar door. Een goed georganiseerde werkplek, met voldoende voorraad (!), is een must tijdens het inpakken van bestellingen! Je wil natuurlijk niet misgrijpen op het moment supreme. Een ontvanger krijgt meestal niets mee van dit traject en dat is zonde! Hierdoor wordt het inpakken van bestellingen onder andere onderschat. Laat als webshop zien wat je allemaal doet en hoe je inpakt. Mensen vinden het heerlijk en ontspannend om te kijken naar werkende mensen. Zo krijg je meer sympathie én help je iemand ontspannen, wat een gouden combi!
Punt 4. We kunnen werkzaamheden niet altijd goed inschatten
Mensen zijn een soort wonderlijke wezens met veel empathie en inlevingsvermogen. En tóch zijn we helemaal niet zo goed in het inschatten wat iets met je doet als je dat voor langere termijn aan het doen of ervaren bent. Je kent vast de zin wel ‘dat wist je toch van te voren?’ Zeker! Je wist dat de liefde van je leven in de ploegendienst werkte toen je verliefd werd en je wist heel goed dat je daarom een paar avonden/nachten in de week alleen zou zijn. Wat je alleen NIET wist is wat dit met je zou doen, en hoe je dit zou vinden als je weken, maanden en zelfs jaren samen bent en regelmatig alleen slaapt. Geen wonder, dit kun je ook helemaal niet weten, dit moet je ervaren! Zo is het eigenlijk met alles in het leven. En als je af en toe een bestelling ontvangt, kun je je misschien totaal niet voorstellen dat dat toch écht een vak is waar je je hoofd bij moet houden.
Kortom, het inpakken van bestellingen is een vak apart en alle Sipackers en inpakkers bij onze mooie concullega’s verdienen het om in het zonnetje te staan!
Wil je weten hoe wij ons hoofd koel houden, gefoccussed blijven werken en welke systemen ons ondersteunen bij het inpakken van bestellingen? Neem contact met ons op!
En vers van de pers! Word je klant bij Sipack, dan ontvang je een membership + van en bij Webwinkelkeur geheel op de kosten van Sipack. lees er hier meer over.