Influencer marketing inzetten voor jouw webshop? Zo pak je het aan.
Influencer marketing. Waarschijnlijk heb je er weleens van gehoord. Heb je weleens getest of het voor jouw webshop werkt?
In elk segment heb je influencers die bij jouw webshop passen: groot of klein; met paddenstoelen schieten ze uit de grond. Als je zelf met je webshop actief bent op Instagram ontvang je waarschijnlijk ook berichten van accounts die graag samenwerkingen aan willen gaan. Heel leuk allemaal, maar waar moet je nou op letten? Het volgende:
- Kijk goed of de desbetreffende influencer past bij jouw merk, maar ook bij wat je wilt uitstralen. Is de tone of voice passend, hoe is de connectie met haar volgers?
- Laat je niet misleiden door het aantal volgers maar kijk vooral ook naar de engagement. Iemand kan wel 30.000 volgers hebben, maar als er nauwelijks reacties op haar posts zijn is het vrijwel niets waard. Een persoon met 7.000 volgers die wél heel veel interactie heeft is veel interessanter.
- Samenwerking aangaan? De kleinere accounts doen dit vaak voor een gratis product. Werken met de grote namen? Deze vragen vaak een vaste prijs per post of Insta story.
- Besluit je te investeren? Vraag dan altijd of je eerst het beeld mag zien voordat het gepubliceerd wordt.
- Waar vind je deze influencers? Uiteraard gewoon via Instagram; maar je hebt er ook handige tools voor zoals Linkpizza en Hulc.
Tot slot: door een unieke kortingscode te koppelen aan een post zie je precies wat het je heeft opgeleverd en of het voor herhaling vatbaar is.