Vorige week las je in onze blog over het eerste Sipack VIP-event, waarbij feedback een belangrijke rol speelde. Omdat wij bij Sipack graag met en voor mensen werken, vinden wij het ontzettend belangrijk om goede feedback te krijgen en te geven. Waar we het in onze laatste blog hadden over het waarom, gaan we nu concreet aan de slag. Hoe geef je goede feedback?
- Beschrijf alleen gedrag
Feedback gaat altijd over het vertoonde gedrag van een persoon, niet over hoe hij of zij is. Daarnaast is het belangrijk dat je dit gedrag zelf hebt waargenomen. Zorg altijd dat het gedrag concreet is, zodat het niet uitloopt op een welles-nietes spelletje. Een voorbeeld? Zeg niet: ‘Ik vind het vervelend dat je altijd te laat komt op zakelijke afspraken’, maar wees specifiek. ‘Ik vind het vervelend dat je gisteren bij de zakelijke afspraak een kwartier te laat was’.
Feedback:” Waar we het in onze laatste blog hadden over het waarom, gaan we nu concreet aan de slag: hoe geef je goede feedback?”
- Praat in de ik-vorm
Feedback is altijd jouw blik op de gang van zaken. Het is daarom erg belangrijk om in de ik-vorm te praten, wat je misschien al zag in het stukje hierboven. Zo betrek je het op jezelf en nodig je de ander uit om te reageren op jouw gevoel. Wederom een voorbeeldje: ‘Ik kan me slecht concentreren als je hard meezingt met liedjes’ of ‘Je zingt de hele tijd hard mee’, klinken beide al heel anders. Bij de eerste nodig je uit, de tweede duw je iemand in de hoek.
- Hoe beïnvloedt het gedrag je?
Door in de ik-vorm te praten maak je duidelijk dat de ander niet per sé iets fout doet, maar dat jij hinder hebt van zijn of haar gedrag. Als je vertelt waarom het je hindert, laat je je gevoel spreken waardoor een ander empathie voor de situatie kan opwekken. Als het gedrag je niet beïnvloedt, waarom moet de ander dan veranderen? Voorbeeld: ‘Doordat je gisteren voor de tweede keer te laat kwam, had ik het idee dat je onze samenwerking niet serieus neemt.’
Zoals je ziet: feedback geven is niet makkelijk. Het is iets waar je over na moet denken omdat het, als het fout gedaan wordt, samenwerkingen écht kan schaden. Als fulltime ondernemer is dat natuurlijk het laatste wat je wilt. Volgende week gaan we door op dit stappenplan, waar onder meer de reactie van de ander aan bod komt. Tot die tijd horen we graag van je!