Afbeelding op je webshop? “Je zal niet de eerste zijn die een mooie afbeelding op Google vindt, hem gebruikt en vervolgens een dikke factuur in je inbox ontvangt”
Verkopen op een webshop gaat écht niet zonder afbeelding. Niet alleen geef je een slecht beeld van je product en winkel, het komt ook hartstikke onbetrouwbaar over. Als je namelijk niet laat zien wat je te bieden hebt, wordt er al gauw gedacht dat je iets te verbergen hebt. Hoe goed je je zaakjes ook op orde hebt! Daarom leggen wij je hier in vier tips uit waar je aan moet denken bij het plaatsen en regelen van afbeeldingen voor je webshop.
- Denk aan de rechten van de afbeelding
Je zal niet de eerste zijn die een mooie afbeelding op Google vindt, hem gebruikt en vervolgens een dikke factuur in je inbox ontvangt. Op veel afbeeldingen rust namelijk een copyright, check dit om het te voorkomen of zoek specifiek naar stockfoto’s. Stockfoto’s zijn afbeeldingen die gemaakt zijn voor vrij gebruik. Soms betaal je een eenmalig, klein bedrag, maar vaak zijn ze ook gratis!
- Denk aan de grootte
En dan hebben we het niet over de afmetingen van je afbeelding, maar vooral over de bestandsgrootte. Veel ‘zware’ afbeeldingen zorgen namelijk voor een langere laadsnelheid van je webshop. Een langere laadtijd levert je weer een lagere positie in Google. Oplossing? Een programma als ‘Riot’, die je afbeeldingen qua grootte verkleint, maar de kwaliteit behoudt!
- Denk aan je leverancier
Je leverancier bezit vaak goede, scherpe afbeeldingen van de producten die hij levert. Als je een contract met je leverancier levert, is hij vaak best bereid om de afbeeldingen voor je webshop in bruikleen te leveren.
- Denk aan de originaliteit
Een standaard afbeelding van je leverancier is vaak voldoende en bij veel producten kun je vaak niet anders, maar misschien kun je door zelf foto’s te maken een veel origineler en dus onderscheidend beeld creëren. Dit levert uiteindelijk weer meerwaarde voor de klant op!