Als je een webshop hebt of wilt starten is er één term waar je direct mee dood gegooid wordt: SEO! Deze term ontwijk je haast niet en we geven toe: voor een goede webshop is het essentieel. Maar wat is het nou precies, en hoe pas je het toe in je eigen webwinkel? Wij proberen je het gemakkelijk uit te leggen!
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization: de techniek waarbij het doel is om zo hoog mogelijk in Google terecht te komen. Stel, je hebt een webshop waar je vooral rode vrouwenlaarzen van maat 36 tot 40 verkoopt en iemand zoekt via Google ‘rode laarzen vrouw maat 38’, dan wil je natuurlijk dat hij of zij op jouw website terecht komt, waar jij de potentiele klant kan overtuigen van je meerwaarde. Dat gaat een stuk lastiger als je op pagina twee of verder in de zoekresultaten staat, want hoe spijtig het ook is: zoveel geduld heeft de klant helaas niet.
“Als je een webshop hebt of wilt starten is er één term waar je direct mee dood gegooid wordt: SEO! We geven toe: voor een goede webshop is het essentieel!”
Het is belangrijk te melden dat dit geen simpel trucje is dat je toepast in je shop: een goede search-ranking opbouwen duurt maanden al dan niet jaren. Hieronder vind je enkele do’s en dont’s waar je vrijwel direct mee kunt beginnen:
Do’s:
Maak kwalitatieve content!
Houd altijd het doel van je klant voor ogen.
Wees consistent (bijvoorbeeld wekelijks een blog)
Gebruik afbeeldingen en video’s.
Interactie.
Dont’s:
Content kopiëren
Spelfouten
Opgeven na één maand.
Bij SEO voor je webshop draait alles om het leveren van waardevolle informatie voor je doelgroep. Denkt Google dat jij die waardevolle informatie het beste levert? Dan belonen ze je met een hogere plek dan je concurrent. Natuurlijk heeft het niet alleen met content te maken en is het SEO-verhaal een groot verhaal met veel haken en ogen: een goede, duidelijke website die ook op mobiele apparaten beschikbaar is helpt een hoop en aan zaken als laadsnelheid wordt bijvoorbeeld ook veel waarde gehecht. Laat je dus je website verzorgen, laat je dan goed adviseren door diegene die de website bouwt. Op het gebied van SEO kan hij zich onderscheiden, waardoor jij uiteindelijk de mogelijkheid krijgt om te laten zien wat je nou daadwerkelijk verkoopt. Succes!