retouren

Zo hou je het aantal retouren zo laag mogelijk

Iets retour krijgen is natuurlijk nooit leuk. Het betekent dat de klant iets anders had verwacht van het product, en dat wil je als verkoper niet. Je stopt veel tijd en moeite in het overtuigen van klanten en je wilt dan graag aan hun behoeften voldoen. Ook met het oog op duurzaam ondernemen wil je je aantal retouren zo laag mogelijk houden. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Laagdrempelig retourneren

Het klinkt een beetje tegenstrijdig: maar hoe makkelijker je het maakt om een product terug te sturen, hoe kleiner de kans dat je klanten er gebruik van maken. Zo kun je de klanten bijvoorbeeld 30 dagen de tijd geven om een product terug te sturen, in plaats van de wettelijke 14 dagen. Als iemand het product langer mag houden, is de kans namelijk kleiner dat het terugkomt.

Maak retourneren ook niet te moeilijk. Je denkt misschien dat een ingewikkeld retourbeleid je klanten ervan weerhoudt iets terug te sturen, maar niets is minder waar! Ergens is dat ook wel weer logisch. Als jij iets terug wilt sturen, laat je je toch ook niet zomaar tegenhouden? Zorg daarom voor duidelijkheid rondom retourneren. Want het allerbelangrijkste: zo houd je je klanten toch tevreden, zelfs als je product misschien wat tegenviel. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een begrijpelijk retourbeleid je omzet kan verhogen!

Duidelijke productinformatie, minder retouren

Duidelijke productinformatie is ook een belangrijke sleutel om retouren te voorkomen. Alles moet kloppen. Zorg ervoor dat de informatie op je webshop zo goed mogelijk aansluit bij het product. Noem bijvoorbeeld altijd de precieze maten en kleuren van een product en zorg voor goede foto’s. Ook minder sterke punten aan je product kun je het beste gewoon noemen in de productomschrijving. Dat klinkt misschien gek, maar valt een kledingstuk of paar schoenen bijvoorbeeld wat groter of kleiner dan normaal? Dan kan een klant dat maar beter van tevoren weten, toch?

Het belangrijkste is dat je je klanten een goed beeld geeft van het product, al vóór ze het bestellen. Zo sluiten verwachting en werkelijkheid het beste op elkaar aan. Een product dat past bij wat iemand voor ogen had, zal niet zo snel worden teruggestuurd. En is je klant blij, dan ben jij blij, en dan zijn wij weer blij!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten