Praktische SEO-tips om je webshop een boost te geven

SEO-tips voor je webshop

SEO, ofwel Search Engine Optimalization. Je weet dat het superbelangrijk is voor je webshop, maar wat het precies is en vooral: hoe je het toepast, dat blijft een beetje gissen. Met deze praktische SEO-tips die je zelf kunt uitvoeren, boost je het bezoek aan je webshop!

Je wilt dat je webshop groeit. Daarvoor heb je meer conversie nodig en om dat voor elkaar te krijgen wil je meer bezoekers trekken. SEO is daarvoor superbelangrijk, want daarmee zorg je ervoor dat je hoog gerankt wordt in Google. Je hebt twee soorten teksten die je kunt optimaliseren voor je webshop: de productomschrijvingen en blogartikelen.

Optimaliseren voor korte en lange zoekvragen

Als eerste de productcategorie: zorg dat elke productbeschrijving uniek is. Echt élke beschrijving? Tsja, het liefste wel. Gebruik nóóit aangeleverde teksten van een leverancier. Grote kans dat een concurrent die ook letterlijk gebruikt. Google heeft een hekel aan ‘kopieergedrag’.

En over de tweede soort teksten: je kent vast de uitdrukking ‘content is king’. Interessante artikelen trekken veel (nieuwe) bezoekers naar je shop. Ga bloggen (of zoek iemand die het voor je doet). Google houdt van verse en relevante content. Schrijf over wat jouw doelgroep bezig houdt! Hoe meer je content gedeeld wordt, hoe meer ‘social signals’ zoekmachines over je website oppikken. Die betrokkenheid loont: meer delen leidt tot een hogere ranking.

Praktische SEO-tips

  • Vul je titels en metabeschrijvingen in
    Dat is belangrijk voor zoekmachines, maar zorgt er ook voor dat je opvalt tussen de zoekresultaten. Deze beschrijvingen toont Google namelijk in haar overzicht. Je kunt ook zogenaamde ‘rich snippets’ gebruiken waarin dingen als huidige voorraad, prijs en beoordeling worden getoond.
  • Houd de URL’s simpel
    Een overzichtelijke website vindt Google fijn. En bezoekers trouwens ook. Ook heel belangrijk: zorg dat je zoekwoord terugkomt in de URL!
  • Optimaliseer je foto’s
    Zorg voor alt-teksten met product- en merknamen en je zoekwoord! Mensen die afbeeldingen zoeken komen ook bij jou terecht en zoekmachines waarderen dit ook enorm. Maak je foto’s niet te groot: daar wordt je site traag van.
  • Links zijn ook goed voor je SEO
    De exacte teksten in die linkjes zijn erg belangrijk. Schrijf niet ‘klik hier voor meer informatie’, maar ‘meer over de nieuwste iPhone lezen?’ Zo geef je ook in je ‘ankerteksten’ informatie door aan zoekmachines.

En als laatste: hou vol!

SEO is vanaf nu je middle name! Bij alles wat je doet, moet je er rekening mee houden. Hoe consequenter je bent, hoe groter het resultaat!

Deel dit bericht