Vaak krijgen wij de vraag, wat is een SKU en wat is een item? Deze vraag komt natuurlijk vooral naar boven op het moment dat je er iets mee moet 😉 Bijvoorbeeld zodra je met ons gaat samenwerken natuurlijk! De SKU is dan een heel belangrijk onderdeel, eigenlijk een cruciaal onderdeel in ons gezamenlijke proces. We leggen je uit waarom!
Éen van de eerste stappen die wij maken tijdens het onboarden is het koppelen van je webshop aan een zogehete WMS systeem (Warehouse Management Systeem). Op dit moment werken wij samen met Picqer wat betekent dat wij jouw webshop koppelen aan hun systeem.
Picqer “praat” met jouw webshop door middel van een unieke sleutel en die sleutel is de SKU. Deze code staat voor Stock keeping unit wat betekent dat daar de voorraad van wordt bijgehouden.
De SKU, ook wel genoemd productcode of artikelcode, is de sleutel van de koppeling tussen jouw webshop en ons systeem.
Deze code wordt dus ook wel eens “productcode” of “artikelcode” genoemd. In deze blog praten wij over een SKU om één lijn te trekken.
Wat wij in de praktijk wel eens meemaken en wat meteen een perfect voorbeeld is, is de volgende werkwijze:
In jouw webshop verkoop je een roze lippenstift met de code 12000
En in jouw webshop verkoop je een rode lippenstift ook de code 12000
De voorraad van de code 12000 roze is 3 stuks
De voorraad van de code 12000 rood is 4 stuks
De totaalvoorraad – van roze en rood bij elkaar opgeteld – is dus 7 stuks. Hoevéél er roze of rood
zijn kun je alleen weten door het product fysiek te zien en te tellen. Met andere woorden, alleen als je bij het product in de buurt bent. Dit kan niet op afstand aan de hand van de SKU.
Bestelling: wanneer er een bestelling voor één van de twee lippenstiften wordt geplaatst kijk je zelf waarschijnlijk naar de omschrijving waarin de kleur vermeld staat. Bij het inpakken van de bestelling kies je uiteraard de juiste kleur. De kans dat je de verkeerde pakt is aanwezig, er is geen verdere controle op de barcode mogelijk.
Waarom dit niet werkt bij Sipack:
Omdat zowel het roze product als het rode product één en dezelfde SKU heeft zal er één product bekend zijn in ons systeem. Er wordt willekeurig één van de twee SKU’s geïmporteerd en het volgende product met dezelfde SKU zal worden overgeslagen. Dit geldt ook voor de voorraadsynchronisatie.
Als we dan kijken naar het voorbeeld, kan de roze lippenstift een voorraad van vier krijgen die
eigenlijk bij de rode lippenstift hoort. De rode lippenstift blijft dan op nul staan.
Wat wel werkt!
In jouw webshop verkoop je een roze lippenstift met de code 12000
Én in jouw webshop verkoop je een rode lippenstift met de code 12001
De voorraad van SKU 12000 is 3 stuks
De voorraad van SKU 12001 is 4 stuks
Voorraad: de voorraad wordt naar de juiste SKU gesynchroniseerd in jouw webshop. Ook kun je op
afstand – digitaal – zien hoeveel voorraad je per kleur beschikbaar hebt aan de hand van de SKU.
En wat gebeurt er bij een bestelling?
In een bestelling staat welke SKU er is besteld en dus welke kleur de ontvanger heeft gekocht. De kans dat er een verkeerde kleur wordt verstuurd is klein. De barcode op de roze lippenstift zal ook anders zijn dan de barcode van de rode lippenstift. Deze barcodes worden gebruikt ter controle bij het orderpicken.
Sipack importeert jouw producten naar Picqer ook via de SKU.
De synchronisatie wordt aangezet en Picqer gaat alle producten in jouw webshop nalopen. Het volgende kan gebeuren:
Code 12998, kent Picqer al en slaat deze over
Code 12999, kent Picqer al en slaat deze over
Code 13000, nieuw product (!), importeert Picqer
Code 13001, kent Picqer al, slaat deze over
Wanneer je bijvoorbeeld de code 13000 twee keer gebruikt, zal deze één keer worden geïmporteerd.
Daarna is dit product bekend en zal deze worden overgeslagen.
Zo zie je hoe belangrijk het is dat ieder uniek product – en ook iedere variant van een product – een unieke code heeft. Dit is de sleutel voor een succesvolle samenwerking voor zowel voor jou als voor ons. Wil je meer weten? Neem vooral contact met ons op!